Säkerhetsorganisation 


Ansvar 

Styrelsen och VD ansvarar för hälsa, säkerhet och miljö i verksamheten. VD ansvarar för utbildning och daglig uppföljning. 

VD ansvarar i samarbete med företagets säkerhetschef för säkerhetssamordningen mellan företaget och externa aktörer. 

Som anställd ansvarar du för din egen och andras säkerhet genom att alltid prioritera ”SÄKERHETEN FÖRST”. 

Du måste följa gällande lagar och regler, interna regler och bestämmelser och alltid använda den skyddsutrustning som krävs. 


Skyddskommitté 

Skyddsombuden är de anställdas representanter i hälso-, miljö- och säkerhetsfrågor. 

Skyddsombudets uppgift är att se till att lag- och myndighetskrav för hälsa, säkerhet och miljö uppfylls. Och att arbetet planeras, organiseras och genomförs på ett bra sätt i företaget. 

Skyddsombuden deltar regelbundet som arbetstagarrepresentanter i företagets skyddskommitté och ska delta i skyddsronder på sin egen avdelning i samarbete med chefen. 

Val av skyddsombud sker i enlighet med föreskrifter om organisation, ledning och medbestämmande. Det är kollektivavtalet som reglerar val av skyddsombud. Facket (Byggnads) ansvarar för att välja skyddsombud till företaget. 


Skyddskommitté

Skyddskommittén är en samverkanskommitté med syfte att förbättra arbetsmiljön på en arbetsplats. En skyddskommitté har representanter från både arbetsgivare och arbetstagare. skyddskommittén deltar i planeringen och organiseringen av hälso-, säkerhets- och miljöarbetet.  

Information om företagets skyddskommitté, inklusive sammansättning, val av ledamöter samt roll och ansvar finns här. 


Avbrott i arbetet 

Om du som arbetstagare anser att arbetet inte kan fortsätta utan fara för liv och hälsa måste du avbryta arbetet. Närmaste chef meddelas omedelbart om situationen och ansvarar också för att klargöra situationen.